جزئیات جدید قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ

اصغر فخریه کاشان امروز در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راه‌سازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنایع وابسته با اشاره به قرارداد هما با کمپانی‌های ایرباس، بوئینگ و ATR اظهار داشت: در قرارداد بوئینگ قرار است ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ تحویل بگیریم که ۱۵ فروند آن در حال حاضر مشمول مجوز اوفک است البته مجوز کلی اوفک برای خرید این ۸۰ فروند صادر شده است اما چون معمولاً مجوز اوفک زمان‌دار و بین یک تا ۲ سال است فعلاً ۱۵ فروند از این بوئینگ‌ها قبل از انقضای تاریخ مجوز اوفک تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۵ فروند هواپیمای بوئینگ دیگر بعداً با تمدید مجوز اوفک مشمول قرارداد خواهد شد که زمان تحویل آنها بعد از تاریخ اعتبار مجوز اوفک است.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل گفت: ما پولی که بابت پیش‌پرداخت بوئینگ‌ها می‌پردازیم فعلاً در حد این ۱۵ فروند است و برای ۶۵ فروند بوئینگ دیگر پول پیش نمی‌دهیم که این مورد به سختی در قرارداد درج شد.

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی فعلاً پیش‌پرداخت‌ها را محدود به این ۱۵ فروند هواپیما کرد.

فخریه کاشان گفت: ۶ فروند از بوئینگ‌ها را خود کمپانی بوئینگ تقبل تأمین مالی کرده است و بقیه در قالب اجاره به شرط تملیک خواهد بود.

وی بیان کرد: در واقع ۷۴ فروند از بوئینگ در قالب اجاره به شرط تملیک دریافت می‌شوند.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل اظهار داشت:‌از این ۷۴ فروند ۳۵ فروند آن قرارداد تأمین مالی دارد که در این هفته به امضا می‌رسد در واقع تأمین مالی ۴۱ فروند هواپیمای بوئینگ مشکلی ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به زمان‌بندی تحویل این هواپیماها عجله‌ای برای تعیین و تکلیف ۳۹ فروند دیگر نداریم.

فخریه کاشان توضیح داد: امروز فضای کشور طوری است که در دنیا ریسک‌های زیادی برای معامله با ایران قائل می‌شوند، رتبه‌بندی ایران برای سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های رتبه‌بندی خارجی رتبه ۶ از ۷ گروه است لذا هزینه استقراض برای ایران گران تمام می‌شود اما در آینده با کاهش رتبه ریسک و شرایط مناسب‌تر هزینه استقراض برای ایران ارزان‌تر خواهد بود، بنابراین دلیلی نداریم که ما خود را از الان متعهد به هزینه‌های سال‌های بعد کنیم بنابراین تأمین این ۳۹ فروند بوئینگ به سال‌های آینده موکول می‌شود تا هزینه کمتری بپردازیم.

وی یادآور شد: اگر شرایط کشور تا چند سال آینده بهبود یابد و بتوانیم پول‌های ارزان‌تری تهیه کنیم می‌توانیم بازپرداخت بهتری داشته باشیم.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل بیان کرد: از مشکلاتی که کشور از یک سال گذشته با آن مواجه است، موضوع برگشت تحریم‌ها است و چند مورد قابل توجه است. بدین ترتیب که به مواردی نظیر برگشت تحریم‌ها، اتخاذ تحریم‌های جدید و غیرمعتبر، غیر قابل اجرا و غیرقانونی شدن قراردادها در قرارداد با بوئینگ و ایرباس توجه شده است.

فخریه کاشان گفت: نگرانی کشور این بوده است که مبادا وارد قراردادی شویم که با اعمال تحریم‌های جدید نقض شود و یا تحریم جدید شویم.

وی گفت: در قرارداد با بوئینگ این مسائل به گونه‌ای حل شده است اگر برگشت تحریم‌ها رخ دهد پول پیش‌پرداخت با سود به ما برمی‌گردد.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل افزود: هفته گذشته اوفک راهنمای جدید و سؤال و جواب جدید منتشر کرد که حاصل تلاش وزارت خارجه ایران بود. در این راهنمای جدید اوفک به صراحت اعلام شده است که اگر قرارداد امضا شود قبل از تحریم جدید معتبر است و اگر تحریم جدیدی رخ داد طرفین شش ماه مهلت دارند که قرارداد را منفک کنند و تعهد ایران برای بازپرداخت تسهیلات وجود دارد.

فخریه کاشان گفت: در این راهنمای جدید اوفک به صراحت آمده است تعهدات ادامه می‌یابد و پرداخت‌های قبلی طبق زمان‌بندی خودش انجام می‌شود. همچنین هر نوع تحریم جدید عطف به ماسبق نمی‌شود و این در قرارداد بوئینگ‌ها مدنظر است بنابراین پیش‌پرداخت‌های ما به خاطر نمی‌‌افتد.

جزئیات خرید ایرباس ها برای هما

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل  گفت: در قرارداد ایرباس‌ها خرید ۱۰۰ فروند ایرباس مصوب شده است که از جهت پیش‌پرداخت این ایرباس‌ها دوسته‌اند و از جهت مجوز و فاینانس سه دسته هستند.

وی توضیح داد: در ۳۷ فروند ایرباس زمان‌بندی تحویل با زمان‌بندی اعتبار مجوز اوفک تطبیق دارد و در دوره مجوز فعلی اوفک این ۳۷ فروند ایرباس تحویل هما می‌شود.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل افزود: ۲۳ فروند ایرباس مجوز کلی اوفک دارد اما مجوز تاریخ فعلی اوفک را ندارد که فاینانس آن فراهم است.

فخریه کاشان گفت: ۳۸ فروند هواپیمای دیگر از قرارداد ایرباس‌ها منوط به جذب فاینانس و تمدید مجوز است.

وی با بیان اینکه شرایط خرید هواپیما در ایران با دنیا کمی تفاوت دارد، گفت: به عنوان مثال ما قید کرده‌ایم پس از آنکه هواپیما در فرودگاه تحویل و تست شد و گواهی قبول صادر شد و پیش‌پرداخت را پرداختیم و سند هواپیما به نام ما خورد اطمینان از تحویل هواپیما برای ما فراهم شود. یعنی غیر از سند مجوز سازمان هواپیمایی آن کشور برای پرواز هواپیما به ایران و مجوزهای گمرک هم صادر شود،ضمن آنکه آن هواپیماها از نظر حقوقی واجد شرایط پرواز به سمت ایران باشند که این موارد در قرارداد گنجانده شده است و برای ایرباس هم تازگی داشت.

فخریه کاشان گفت: ما اصرار داشتیم در قرارداد با بوئینگ و ایرباس همکاری‌های فنی آنها با ایران فراهم شود، بنابراین در یادداشت تفاهم قراردادی مقرر شد ایرباس در ایران زیر نظر سازمان هواپیمایی امکانات تولید سخت‌‌افزار و نرم‌افزار داخلی را بررسی کند و شرکت‌های واجد شرایط اخذ گواهینامه داشته باشند و سپس این شرکت‌ها در زنجیره تأمین ایرباس در سراسر دنیا قرار گیرند.

وی افزود: این کار در تفاهم‌نامه‌ای به کمیته‌ای در داخل محول شده است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارها را ا انجام می‌دهد ضمن آنکه شبیه همین کار با بوئینگ برای تأمین و نگهداری هواپیماها در داخل انجام شده است.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با بیان اینکه هنوز مذاکره‌ای با روس‌ها برای خرید هواپیمای مسافری نداشته‌ایم، گفت: مذاکره با ATR به زودی به قرارداد نهایی منجر می‌شود که فعلاً شامل ۲۰ فروند هواپیما ۸۰ نفره کوچک در مسیرهای داخلی است.

منبع:خبرگزاری فارس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *